Talviurheilun terveyshyötyjä

Talviurheilun, kuten mikä tahansa urheilulajin, harrastaminen on harrastajalleen kuin rahan säästämistä pankkiin. Liikunnan edut terveydelle ovat moninaisia. Koska ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, liikunnalla on myös vaikutuksia mielenterveyteen.

Aloitteleva liikunnan harrastaja kokee usein jossain vaiheessa liikuntaharrastusta motivaation puutetta, joka saattaa saada harrastuksen loppumaan. Kun tämä vaihe liikkumisessa on kuitenkin ylitetty, alkaa liikunta ikään kuin koukuttaa harrastajansa ja suorituksista tulee hyvä olo.

Hiihto

Murtomaahiihto on erinomainen liikuntamuoto, joka kuormittaa koko kehoa, tasapainotaitoa ja koordinaatiokykyä. Se sopii erinomaisesti kaikenikäisille harrastajille ja kehittää lihaskuntoa, voimaa sekä liikehallintakykyä. Sen on todettu vähentävän riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Raikkaassa ilmassa harrastettu liikunta on myös mieltä virkistävää, joten se vähentää myös stressin muodostumista.

Hiihto parantaa hapenottokykyä vahvistaen näin verenkierto- ja hengityselimistöä. Lihasrasitusta tulee koko vartalolle, eniten kuitenkin selän, vatsan, reisien ja käsivarren lihaksille. Hiihto sopii myös lajina nivelongelmista kärsivälle henkilölle, koska se kuormittaa alaraajojen niveliä huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi hölkkä, minkä ansiosta se on myös ylipainoisille erinomainen liikuntalaji. Tosiasia, että hiihto kuluttaa paljon energiaa, lienee muutenkin hyvä uutinen painonhallinnasta kiinnostuneelle henkilölle. Hiihdossa käytetään noin kaksi ja puoli kertaa enemmän lihaksia kuin esimerkiksi juoksussa.

Laskettelu

Laskettelu, kuten muutkin talviolympialaisten lajit, on erinomaista liikuntaa terveyden kannalta. Lihaskunto, koordinaatiokyky ja tasapaino joutuvat koetukselle rinteissä koetun vauhdin hurmassa. Nopeat käännökset, jarrutukset ja suunnanmuutokset harjoittavat luustoa ja lihaksia sekä ovat hyväksi etenkin kasvuikäisille. Lasketteluharrastus aloitetaan yleensä jo hyvinkin varhain, minkä ansiosta siitä tulee luontevasti koko perheen aktiviteetti.

Luistelu

Luistelu eri muodoissaan on erinomaista terveysliikuntaa. Luistellessa kunto kasvaa kuin huomaamatta, samoin tasapaino ja lihaskunto. Taitoluistelu on hyvin vaativa laji, koska siinä yhdistyy taiteellisuus ja tekniikka. Se kehittää koordinaatiokykyä, tasapainoa ja lihaskuntoa sekä kestävyyttä. Jäällä harrastettavia pelejä, kuten jääkiekkoa ja jääpalloa, voi myös harrastaa kuntoilumielessä. Liikunnan rasittavuuden voi asettaa itse sopivalle tasolle.

Pidä kunnostasi huolta

Voidaan sanoa, että talvilajien harrastajat ovat pitkälti hyvin liikunnallista väkeä. Useimmat eivät rajoita liikunnan harrastusta vain talveen, vaan liikunnallinen elämäntapa on ympärivuotinen. Toki talvilajien harrastaminen kesällä on haasteellista, mutta monet jatkavat liikuntaa jonkin kesäisen lajin parissa ylläpitääkseen ja rakentaakseen kuntoa talveksi. Hölkkä, kävely ja liikuntasaleissa järjestettävä ohjattu liikunta ovat suosittuja. Moni käy myös kuntosaleissa, joissa on helppoa ylläpitää ja kasvattaa lihaskuntoa. Hyötyliikunnassa terveysedut tulevat ikään kuin luonnostaan, marjametsällä tai polttopuita tehdessä yhdistyvät huvi ja hyöty. Mökkisaunan uintilenkki virkistää kummasti ja portaiden käyttö hissin sijaan on helppo tapa lisätä liikuntaa arkeen. Niistä voikin hakea korviketta talviurheiluun.

Kaiken kaikkiaan liikunta ja terveys kulkevat käsi kädessä – kohtuullinen määrä liikuntaa pitää kropan kunnossa ja mielen virkeänä. Jaksaminen lisääntyy ja kyky ratkaista ongelmiakin paranee. Harjoittelu tekee terveen mestarin.